top of page

Halstrad blomkål med vitlök och tamari


Detta är ett enkelt tillbehör som också kan ätas som mellanmål eller som måltid om du gör en tillräckligt stor sats.

Ingredienser 1-2 portioner

  1. 1 blomkålshuvud skuren i buketter

  2. 2 matskedar tamari

  3. 3-4 msk vatten

  4. 3 vitlöksklyftor, hackad

  5. 2 msk persilja, hackad

Tillredning

Stek blomkålen på medelhög värme och rör om sakta. Tillsätt sedan tamari. Häll i 3 till 4 msk vatten och vitlök när tamarin börjar fastna i pannan. Koka bort såsen. Avlägsna blomkålen från värmen och strö på persiljan.

Alternativ: Lägg blomkålen i en täckt ugnsform, tillsammans med vitlök, persilja och tamari (inget vatten), och grädda den  på 190 grader under 15 minuter.

Näringsinnehåll per portion

  1. Kalorier: 91

  2. Fett: 0,9 g

  3. Mättat fett: 0,2 g

  4. Kalorier från fett: 8,1 %

  5. Kolesterol: 0 mg

  6. Protein: 7,2 g

  7. Kolhydrater: 17,7 g

  8. Socker: 6 g

  9. Fiber: 6,2 g

  10. Natrium: 791 mg

  11. Kalcium: 81 mg

  12. Järn: 1,9 mg

  13. C-vitamin: 148 mg

  14. Betakaroten: 190 mikrogram

  15. Vitamin E: 0,3 mg

Receptet finns med i boken 21-Day Weight Loss Kickstart av Neal Barnard, MD. Det kommer ifrån Jason Wyrick, http://www.veganculinaryexperience.com/

bottom of page