Vitaminer och tillskott

När du ändrar din kost i mer hälsosam riktning dvs äter mindre från djurriket, mindre processad mat och mer från växtriket så minskar du risken för de flesta kroniska sjukdomar. Detta beror framförallt på att du ökar intaget av de flesta näringsämnen med hälsobringande verkan som vitaminer, mineraler, fytonutrienter, antioxidanter och fibrer.

Att öka intaget av dessa näringsämning via tillskott är enligt dagens kunskapsläge inte att rekommendera. I bästa fall har det ingen effekt och det kan även vara skadligt. Mycket talar för att Betakaroten och vitamin E i tablettform kan öka risk för förtida död, liksom höga doser vitamin A (se här). Om du inte har fastställd brist på dessa avråder vi därför från multivitamintabletter som innehåller dessa, annat än i mycket låg dos. Att få i sig dessa näringsämnen via hela vegetabilier innebär däremot en hälsovinst.

Med ett riktigt hälsosamt kostintag finns det egentligen bara en vitamin du riskerar att få i dig för lite av: vitamin B12. Vi rekommenderar därför att du tar denna vitamin dagligen. Under sommarhalvåret bildas vitamin D naturligt i huden när vi är ute i solen, men i Norden är dock solintensiteten för låg under vintern och de flesta behöver komplettera med ett vitamin D tillskott under vinterhalvåret för att undvika brist. Många i vårt land har också känslig hud vilket innebär ökad risk för hudskador och cancer om vi solar för mycket. Tillhör du dem med känslig hud är det så klart bättre att undvika att sola och äta D-vitamin året runt. 
För dig som är gravid, ammar eller planerar en växtbaserad kost för dina barn rekommenderar vi även regelbundet intag av algolja för att tillgodose behovet av de långa omega-3 fettsyrorna EPA och DHA. För små barn under ett år är det extra viktigt då EPA och DHA är essentiella så länge levern inte är färdigutvecklad.

Assortment of vitamin pillsFör dig som inte äter fisk, inte ”grönsaker från havet” som alger, sjögräs och även undviker salt rekommenderar vi även dagligt tillskott av jod. Annars har vanligt bordssalt i regel jod tillsatt och ett kryddmått per dag räcker för att få i sig tillräckligt med jod.

Rekommenderade mängder
Vuxna:
Minst 2 ug vitamin B12 per dag el 1000 ug vitamin B12 per vecka (om en veckodos tas)
400-800 IU vitamin D
250 mg EPA/DHA per dag

Barn under ett år:
0,5 ug vitamin B12 per dag
400 IU vitamin D
100 mg EPA/DHA per dag

Bli medlem

Man behöver inte vara läkare eller jobba inom vården för att bli medlem i Läkare för Framtiden.

Det kostar 300 kr per kalenderår (studerande och pensionärer betalar 100 kr per kalenderår). Tecknar du medlemskap i oktober eller senare bjuder vi även på följande års medlemskap!

Läs mer ›

Följ oss på Facebook

Prenumerera via e-post

Fyll i din e-postadress för att prenumerera på vårt nyhetsbrev, samt bli notifierad via e-post när vi postar nya inlägg.

Twitter

Instagram