Steg 3 – Optimal kost – Den nya tallriksmodellen (Power Plate)

För att illustrera en optimal kost för hälsa använder vi oss av ”The Power Plate”, en tallriksmodell som är utarbetad av Physicians Committee for Responsible Medicine (se här).

Vi har medvetet använt samma färger i våra diagram ovan för att representera olika livsmedel. Röd färg är frukter, bär, nötter och frön. Gul färg är fullkornsprodukter, blå är baljväxter (bönor och ärtor) och grön är grönsaker.
Denna kost består alltså endast av dessa produkter. Du gör nu ditt yttersta för att helt undvika kött, kyckling, fisk, skaldjur, ägg, mjölkprodukter, socker och vitt mjöl. Försök även begränsa ditt intag av vegetabiliska oljor.

power plate svensk low

Hälsovinsterna av att välja den här kosten är förstås mycket stora. De flesta människor som går över till denna kost beskriver ett stort lyft i välmående. Mer energi och större ork är vanligt. Småkrämpor som förstoppning, allergi, hudproblem och frekventa förkylningar går i regel tillbaka och försvinner ibland helt. Smärttillstånd som huvudvärk, mensvärk och diffus kroppsvärk lindras i regel. Människor med kroniska sjukdomar ser ofta att dessa utvecklas i mer gynnsam riktning och ibland går de även tillbaka och bot uppnås. Detta är visat i kliniska studier. Du kan läsa mer om det i våra fördjupningsavsnitt under respektive sjukdom men nämnas kan hjärtkärlsjukdom (se här), låggradig cancer (se här) Diabetes (se här), Reumatoid Artrit m fl.Variation är också viktigt för att nå optimal effekt på hälsan. I Sverige domineras vårt grönsaksintag av potatis, isbergssallad och tomat. Se till att öka antalet livsmedel i respektive grupp. Vad gäller grönsaker finns det mycket forskning som visar extra gynnsam effekt av grönsaker som grönkål, spenat, broccoli, blomkål, vitkål, rödkål, fänkål, olika salladsblad, purjolök, rödlök, gul lök, vitlök, paprika, morötter, rädisor mm.
Vad gäller frukter dominerar banan och äpplen i Sverige. Lägg gärna till alla frukter du hittar i affären och ät olika bär, nötter och frön någon gång per dag.
Utbudet av olika fullkornsprodukter har ökat senaste åren. Fortfarande dominerar vete vårt intag. Lägg gärna till quinoa, havre, råg, korn, majs, bovete, kamut, amaranth, teff, spält och olika rissorter. Variera gärna mellan veckans måltider.
Baljväxter är idag lätta att hitta i alla livsmedelsbutiker. Som exempel kan nämnas sojabönor, kikärtor, gula ärtor, svarta bönor, bondbönor, pintobönor, edamamebönor, adzukibönor, favabönor, borlottibönor mm. Välj i första hand hela bönor eller minimalt processade produkter som tofu och tempeh.
Krydda gärna maten rikligt då många kryddor innehåller höga halter av nyttiga näringsämnen. En väl kryddad mat gör också att du inte behöver salta maten lika mycket. Gör gärna en vana av att tillsätta salt vid matbordet i stället för att salta under matlagningen.

Överviktiga som går över till denna kost ser i regel sin vikt gå ned i en rasande takt. Inom ett år uppnår de flesta sin idealvikt.
Bilden här till höger visar tydligt varför så är fallet. En kost enbart bestående av hela 400calsvegetabilier utan industriell behandling har en mycket lägre kaloritäthet än svensk normalkost. Om du ska få i dig samma kalorimängd du är van vid måste du därför öka mängden mat du äter. De flesta hamnar ändå något lägre i kalorimängd än vad de ätit tidigare trots att de äter så magen står i fyra hörn och åtnjuter en behaglig mättnad hela dygnet. Viktnedgången avtar i regel när man närmar sig sin idealvikt. För den som inte är överviktig eller har svårt att få i sig nog med energi rekommenderar vi att man ökar andelen i maten av fullkornsprodukter, nötter och torkad frukt.

Totalt insjuknar cirka 120 000 personer i Sverige årligen i antingen hjärtinfakt, diabetes typ 2 eller cancer. Om vi tänker oss att hela Sveriges befolkning skulle äta denna kost skulle förekomsten av dessa sjukdomar se helt annorlunda ut. Cancerinsjuknande och diabetes skulle på sikt minska till en bråkdel av idag. Hjärtkärlsjukdomar skulle mer eller mindre försvinna och förekomst av diverse småkrämpor skulle minska.

Bli medlem

Man behöver inte vara läkare eller jobba inom vården för att bli medlem i Läkare för Framtiden.

Det kostar 300 kr per kalenderår (studerande och pensionärer betalar 100 kr per kalenderår). Tecknar du medlemskap i oktober eller senare bjuder vi även på följande års medlemskap!

Läs mer ›

Följ oss på Facebook

Prenumerera via e-post

Fyll i din e-postadress för att prenumerera på vårt nyhetsbrev, samt bli notifierad via e-post när vi postar nya inlägg.

Twitter

Instagram