Prostatacancer

Mjölkprodukter
En titt på sammanfattningen från WCRF igen (se här). Vi ser att samband noterats mellan mjölkkonsumtion och högre risk för prostatacancer och man bedömer att det sannolikt finns ett samband mellan hög kalciumkonsumtion och högre risk. Kalciumkonsumtion är i de flesta av analyserade studier vidare en markör för intag av mjölkprodukter.
Anledningen till att kalcium anses öka risken för prostatacancer är att det nedreglerar bildningen av aktivt D-vitamin i kroppen vilket ökar cellproliferationen i prostata. Mjölkkonsumtion leder vidare till höga nivåer av tillväxtfaktorn IGF-1 vilket ökar risk för prostatacancer.
I analyserade studier har man sett en ökad risk om ca 30% för varje gram kalcium som intas. För mjölkprodukter sågs i kohortstudier en 6% riskökning för varje daglig portion och i fallkontrollstudier ca 3%.

Baljväxter
För baljväxter ser man en minskad risk ju mer som intas. I synnerhet soja verkar vara extra gynnsamt. När man analyserade kohortstudier såg man en ca 10%-ig minskad risk för varje veckoportion och i fall-kontrollstudier ca 3%. Med tanke på att man faktiskt kan äta en portion baljväxter varje dag har dessa livsmedel stor potential att förebygga prostatacancer. Om vi tänker oss att vi äter en portion baljväxter till varje måltid skulle det totalt ge en riskminskning på mer än 70% (21 portioner med ca 6% riskminskning var).

Tomatsås
Tomat innehåller lycopener som är den mest potenta antioxidanten av karotenoiderna, en klass av fytokemikalier. De har en antiproliferativ effekt, minskar LDL-kolesterol i blodet och minskar inflammation. När man mätt halterna av lycopener i blod har man sett att risken för prostatacancer minskar med 4% för varje 10 mikrogr/l i blodet.
Hur det översätter i konsumerad mängd är för oss oklart men sannolikt är det en liten konsumtion.
Vidare är det lite långsökt att tro att en enda grönsak skulle minska risk för prostatacancer och inte andra. Anledningen att tomat slår ut är sannolikt därför att det är en grönsak som äts mycket i populationer med hög prostatacancerrisk, om inte annat så i form av ketchup och tomatsås på våra pizzor. När man undersöker vilka grönsaker som hämmar odlade prostatacancerceller bäst överträffas tomat av i fallande ordning vitlök, brysselkål, salladslök, purjolök, broccoli, blomkål, grönkål, lök, vitkål, savoykål, rödbetor, strutbräkenskott, jalapeno, rödkål, celleri, kålrot, paprika, spinat, gurka, rädisor, sparris, squash, fänkål, rädisa, äggplanta och potatis (se här).
Därmed är det så klart inte bevisat att dessa grönsaker hämmar prostatacancer i människokroppen bättre. Men sannolikt är det bättre att äta en variation av många grönsaker än att öka sin konsumtion av bara tomat.

Processat kött
Industriellt behandlat kött som skinka och korv har uppvisat samband med ökad risk för prostatacancer men fler studier behövs innan bestämda slutsatser kan dras. Meta-analys av fyra kohortstudier visade en 10% ökad risk för varje portion per vecka. Fallkontrollstudier har inte visat några signifikanta resultat.
Verkningsmekanismen tros vara nitrater som tillsätts till processat kött som konserveringsmedel. De bidrar till bildande av nitroso-ämnen som är misstänkt cancerbildande. Öven cancerframkallande HCA och PAH bildas vid tillagning vid höga temperaturer. Hemjärnet i köttet bidrar även till bildandet av nitroso-ämnen och bildar även fria radikaler vilket ökar cancerrisk.

Kyckling och ägg
Dessa livsmedel analyseras inte separat av WCRF och just för prostatacancer kan det vara synd. En studier från Harvard gjord 2010 (se här) visade dubbel risk för sjukdomsprogression hos patienter med prostatacancer hos dem som åt mest ägg jämfört med dem som åt minst. För kyckling sågs en fyrdubblad risk. Samma forskarteam står också bakom en artikel (se här) där de undersökt risk att insjukna i prostatacancer. Man fann 81% högre risk hos dem som åt 2,5 ägg i veckan jämfört med dem som åt mindre än ett halvt ägg i veckan. För kyckling sågs en 69% ökad risk hos dem som åt mest men det var inte statistiskt signifikant.

Bli medlem

Man behöver inte vara läkare eller jobba inom vården för att bli medlem i Läkare för Framtiden.

Det kostar 300 kr per kalenderår (studerande och pensionärer betalar 100 kr per kalenderår). Tecknar du medlemskap i oktober eller senare bjuder vi även på följande års medlemskap!

Läs mer ›

Följ oss på Facebook

Prenumerera via e-post

Fyll i din e-postadress för att prenumerera på vårt nyhetsbrev, samt bli notifierad via e-post när vi postar nya inlägg.

Twitter

Instagram