Personer som äter ett äpple precis innan de ska köpa mat handlar betydligt mer frukt och grönt. Detta visar en ny studie som publicerats i tidskriften Psychology & Marketing.
Forskare vid Cornell University lottade 120 personer till att antingen få ett äpple, en kaka, eller inget smakprov precis innan de skulle handla mat. Innehållet i deras matkassar analyserades.
Man fann att de som fick ett äpple köpte 28% mer frukt och grönsaker än de som fick en kaka och 25% mer frukt och grönt än de som inte fick något smakprov.
Forskarnas slutsats är att dessa fynd kan användas av matförsäljare, politiker och konsumenter för att stimulera till hälsosamt ätande.
Länk till studien finns här.
Aner Tal andBrian Wansink, An Apple a Day Brings More Apples Your Way: Healthy Samples Prime Healthier Choices, Psychology & Marketing, Special Issue: Changing Food Consumption Behaviors, Volume 32, Issue 5, pages 575–584, May 2015, DOI: 10.1002/mar.20801
Comments