Nej, kadmium innebär ingen hälsorisk för vegetarianer

vegetables-61896_640Igår (18/3) rapporterade Vetenskapsradion att det finns faror med att äta mer hela vegetabilier som frukt, grönt och spannmål i och med att intaget av kadmium kan öka. Detta skulle enligt artikeln innebära att fler människor i Sverige skulle drabbas av njurproblem och benskörhet om fler gick över till vegetarisk kost. Värt att notera är att detta var reporterns egen slutsats. Siffror från livsmedelsverket och två experter citerades men ingen av dessa källor avråder från att öka intaget hela vegetabilier. Det är reportern själv som gör det genom sin rubriksättning.

Beklagligt nog spred sig denna nyhet som en löpeld utan att någon reporter kontaktade Livsmedelsverket eller annan expert för en kommentar. Tyvärr händer detta alltför ofta att en journalist feltolkar data om kost och hälsa och sedan sätter rubriker som ger intryck att vedertagna kostråd inte längre gäller. SVT, Expressen och SvD med flera skrev alla om hur farligt det kan vara att bli vegetarian med hänvisning till Vetenskapsradion. Aftonbladet utmärkte sig med en mer nyanserad artikel.

Först senare under kvällen intervjuas Salomon Sand, toxikolog på Livsmedelsverket i Aktuellt (gå till 14m40s). Han understryker att hela vegetabilier är bra för hälsan. Rådet att vi ska öka intaget gäller och för att minska exponering av kadmium är rådet att inte låta en grönsak dominera kosten utan att variera intaget. Vetemjöl och potatis nämns som de livsmedel som har högre halt. Och vegetarianer ska inte vara oroliga.
Ironiskt nog fanns denna information hela tiden, uppdaterad för bara en månad sedan på Livsmedelsverkets hemsida. Det tydligaste kostrådet avseende risk för kadmium som ges är att minska eller undvika lever, njure, det bruna köttet från krabba och vildväxande snöbolls- och kungschampinjoner. Mycket desinformation hade kunnat undvikas om ovan berörda journalister hade tagit sig tid att gå in och läsa.

Sedan är det värt att nämna att mängden kadmium i vår kropp i regel minskar när vi byter till en mer växtbaserad kost. En signifikant minskning av mängden kadmium i håranalyser har uppmäts hos omnivorer som byter till en hälsosam vegetarisk kost centrerad kring frukt och grönt (se här och här). När personerna i denna studie sedan gick tillbaka till icke-vegetarisk kost ökade mängden kadmium i håranalyserna.

Detta beror på att fibrer och fytinsyra i den gröna kosten binder upp kadmium vilket gör att upptaget minskar. Grönkål har visat sig speciellt effektivt (se här). Samma sak gäller bly där mycket vegetabilier kan minska upptaget med så mycket som 90% (se här).

Vårt råd för att minska sjukdomsrisk, liksom Livsmedelsverkets, är alltså nu som tidigare att centrera din kost kring hela vegetabilier som frukt, grönsaker, fullkorn och bönor. Variera ditt intag, i synnerhet fullkornsprodukter. Vete som innehåller mer kadmium är idag det sädeslag som dominerar vårt intag av sädesprodukter. Dessutom intas det ofta som raffinerat vitt mjöl vilket inte innehåller fibrer och fytinsyra som minskar upptaget av kadmium.

Vi vädjar även till alla journalister att i framtiden alltid kontakta Livsmedelsverket eller andra vedertagna experter inom kost och hälsa innan ni rapporterar om ”larm” eller nya studier som motsäger befintliga kostråd. Löpsedlar som att ”Nu kan vi äta smör!” eller ”Grönsaker är farliga!” motverkar kraftigt hälsoarbete. Det skapar en förvirring i befolkningen och späder på myten att ”experter är oeniga”. Detta leder till att människor blir mindre benägna att följa kostråd vilket i slutänden leder till en ökning av sjukdom och förtida död i befolkningen.

Vi vädjar också till dig som nu läst detta att sprida denna text till alla du känner. På så vis kan skadan som orsakats av gårdagens media-anka begränsas. Tack!

David Stenholtz, överläkare onkologi
Leo Mille, senior miljökonsult förorenad mark
Petra Rönnholm, PhD kemi inriktning kemisk riskanalys

Bli medlem

Man behöver inte vara läkare eller jobba inom vården för att bli medlem i Läkare för Framtiden.

Det kostar 300 kr per kalenderår (studerande och pensionärer betalar 100 kr per kalenderår). Tecknar du medlemskap i oktober eller senare bjuder vi även på följande års medlemskap!

Läs mer ›

Följ oss på Facebook

Prenumerera via e-post

Fyll i din e-postadress för att prenumerera på vårt nyhetsbrev, samt bli notifierad via e-post när vi postar nya inlägg.

Twitter

Instagram