Linfrön sänker blodtryck

Att lägga linfrön i olika former till kosten sänker blodtryck. Detta enligt en ny metaanalys som publicerats i senaste numret av tidskriften Clinical Nutrition.

Forskarna lade samman resultat från 15 experimentella studier där blodtryck mätts och linfrön lagts till kosten i olika former som hela linfrön, krossade linfrön, linfröolja, kosttillskott i tablettform och lignanextrakt.

Man fann signifikant sänkning av blodtryck för alla former av linfrön utom linfröolja och lignanextrakt. Störst effekt sågs i de studier som varat längre än 12 veckor där systoliskt blodtryck sänkts med 3,1 mmHg och diastoliskt blodtryck med 2,6 mmHg.

En sänkning i blodtryck på 3,3/1,4 mmHg har i tidigare studie uppskattats kunna minska insjuknande i hjärtkärlsjukdom med 22%.

Att inta krossade råa linfrön innebär att man får i sig cyanogena glycosider vilket i studier uppvisat negativa effekter vid daglig konsumtion >3 msk per dag. Att inta <2 msk per dag anses i regel som säkert men Livsmedelsverket avråder helt från konsumtion av råa krossade linfrön och att man i stället äter linfrön hela eller hettar upp krossade linfrön innan konsumtion (se här).

Länk till studien finns här.

Sorin Ursoniu, Amirhossein Sahebkar, Florina Andrica, Corina Serban,
Maciej Banach , Lipid and Blood Pressure Meta-analysis Collaboration (LBPMC) Group. Effects of flaxseed supplements on blood pressure: A systematic review and meta-analysis of controlled clinical trial. Clinical Nutrition xxx (2015) 1e11, http://dx.doi.org/10.1016/j.clnu.2015.05.012

Bli medlem

Man behöver inte vara läkare eller jobba inom vården för att bli medlem i Läkare för Framtiden.

Det kostar 300 kr per kalenderår (studerande och pensionärer betalar 100 kr per kalenderår). Tecknar du medlemskap i oktober eller senare bjuder vi även på följande års medlemskap!

Läs mer ›

Följ oss på Facebook

Prenumerera via e-post

Fyll i din e-postadress för att prenumerera på vårt nyhetsbrev, samt bli notifierad via e-post när vi postar nya inlägg.

Twitter

Instagram