En hälsosammare vikt med mer frukt och grönt

fruit-924937_1280Att lägga till mer frukt och grönt till kosten kan hjälpa till att bibehålla en hälsosam vikt. Detta enligt en studie som publicerats i PLoS Medicine. Forskare från Harvard registrerade intaget av frukt och grönsaker hos 133 468 deltagare i Nurses’ Health Study, Health Professionals Follow-up Study och Nurses’ Health Study II. Ökat intag av frukt och grönsaker med hög fibermängd och låg glykemisk belastning, inklusive bär, äpplen, gröna bladgrönsaker, citrusfrukter, soja och korsblommiga grönsaker resulterade i ökad viktminskning. Forskarna fann att för varje portion frukt och grönsaker som åts så minskade vikten gradvis. För grönsaker med lågt fiberantal och hög glykemisk belastning sågs ingen signifikant viktminskning, för enstaka sådana livsmedel sågs även en viktökning.

Länk till studien finns här.

Bertoia ML, Mukamal KJ, Cahil LE, et al. Changes in intake of fruits and vegetables and weight change in United States men and women followed for up to 24 years: analysis from three prospective cohort studies. PLoS Med. Published online September 22, 2015.

Bli medlem

Man behöver inte vara läkare eller jobba inom vården för att bli medlem i Läkare för Framtiden.

Det kostar 300 kr per kalenderår (studerande och pensionärer betalar 100 kr per kalenderår). Tecknar du medlemskap i oktober eller senare bjuder vi även på följande års medlemskap!

Läs mer ›

Följ oss på Facebook

Prenumerera via e-post

Fyll i din e-postadress för att prenumerera på vårt nyhetsbrev, samt bli notifierad via e-post när vi postar nya inlägg.

Twitter

Instagram